Schemat żywienia dzieci to wytyczne i zalecenia dotyczące żywienia dzieci od urodzenia. W połowie 2014 roku Standardy Medyczne w Pediatrii opublikowały uaktualniony schemat żywienia dzieci w 1 roku życia. Jakoś przeszedł on bez większego echa w mediach czy prasie. A jak podają badania tylko 7% mam stosuje się do zaleceń żywieniowych dla niemowląt a 60% dzieci w wieku 12 miesięcy otrzymuje za wcześnie produkty, które nie są dla niemowląt i małych dzieci przeznaczone.
Wiele pytań dotyczy szczególnie terminu wprowadzania pokarmów uzupełniających do diety a w szczególności produktów glutenowych, mleka krowiego czy owoców uważanych za uczulające.
W aktualnym schemacie nie ma już podziału na dzieci karmione naturalnie i dzieci karmione mlekiem modyfikowanym. Obie grupy obowiązuje ten sam schemat i te same terminy wprowadzania nowych produktów do diety.
W pierwszych miesiącach życia dziecko to mleko jest głównym pokarmem (matki lub modyfikowane). Po 17 tygodniu życia, ale nie później niż w 26 tygodniu zaczynamy wprowadzań nowe produkty do menu niemowlaka. Początkowo nie stanowią one posiłku uzupełniającego, ale za to mają przyzwyczaić dziecko do nowego smaku. Pierwsze wprowadzane do diety są warzywa, po ok 2 tygodniach zaczynamy wprowadzać owoce (jabłko, banan, gruszka) cały czas utrzymując warzywa w diecie. Nowe produkty wprowadzamy stopniowo, do 3 łyżeczek dziennie i obserwujemy reakcje dziecka.
Między 5 a 6 miesiącem życia dziecko powinno spożywać 4 posiłki mleczne i jeden uzupełniający – gotowane miksowane warzywa, puree warzywne z mięsem lub jajkiem, kaszki i kleiki bezglutenowe, kaszki glutenowe, sok 100% owoców przecierowy, bez cukru (do 150 ml na dobę liczone razem z porcją spożytych owoców). Woda bez ograniczeń.
Między 7 a 8 miesiącem życia dziecko spożywa 3 posiłki mleczne i 2 posiłki uzupełniające – uzupełniamy menu w dodatek ryby (1 raz w tyg.), surowych tartych warzyw i owoców, produktów podawanych bezpośrednio do rączki ( miękkie cząstki owoców, warzyw, mięso), pieczywo i kasze. To również czas na wprowadzenie jogurtu naturalnego, kefiru, twarogu. I tu mała uwaga – nie raz widziałam dzieci poniżej roku karmione serkami w czerwonych kubeczkach, ( bo wapń i wit. D dla mocnych kości) – te serki do niedawna miały informację na opakowaniu, że są od 3 roku życia. Obecnie producent zaleca kontakt z pediatrą w celu ustalenia czy można wprowadzić „mleczne deserki”.
9-12 miesiąc to kontynuacja podawania 3 posiłków mlecznych i dwóch uzupełniających.
Jakie produkty wybierać?
mięso – kurczak, indyk, kaczka, gęś, królik, cielęcina i jagnięcina – początkowo 10g dodawane do przecieru czy zupki i ilość stopniowo zwiększać aż do 20g w 12 miesiącu życia.
ryby – zalecane to śledzie, łosoś, makrela. Zakazane są ryby drapieżne takie jak tuńczyk biały lub błękitnopłetwy, miecznik, rekin, okoń morski, ryba maślana. Panga i tilapia to „twory”, których nikomu nie można polecić.
mleko krowie – można wprowadzić po 12 miesiącu życia. Dopuszcza się stosowanie wcześniej, jako niewielki dodatek do przygotowywania posiłku. Wcześniejsze wprowadzenie, jako głównego mleka może prowadzić do powstawania mikrokrwawień w przewodzie pokarmowym.
mleko kozie i owcze – zawiera bardzo duże stężenie soli mineralnych, które mogą niebezpiecznie obciążać nerki – nie może być podawane dzieciom poniżej 1 roku życia a i jego późniejsze podawanie dzieciom nie jest zalecane.
tłuszcze – do 3 roku życia stosuje się, jako dodatek do potraw masło i oleje roślinne takie jak oliwa z oliwek lub olej rzepakowy. Jeśli wybierasz miękką margarynę – upewnij się, że zawiera poniżej 1% tłuszczów trans (info na opakowaniu)
woda – źródlana, naturalna woda mineralna – niskozmineralizowana (zawartość soli mineralnych poniżej 500 mg/litr), niskosodowa.
soki owocowe – 100%, bez cukru, przecierowe, pasteryzowane. Sok owocowy to posiłek – nie służy do zaspokajania pragnienia i nie powinien być podawany między głównymi posiłkami, bo może to zaburzyć ilość spożytego po nim głównego posiłku.
sól i cukier – unikamy dosładzania, dosalania posiłków dla dziecka. Nie stosujemy kostek rosołowych, przypraw typu wegeta, zupy w proszku. Nie ma potrzeby dodawania do wody czy herbatki – cukru czy słodzenia syropem owocowym.
produkty potencjalnie alergizujące (mleko krowie, soja, orzechy, produkty zawierające gluten, ryby) – nie ma powodów, dla których należałoby opóźniać lub rezygnować z wprowadzania ich do diety dziecka. Nawet, jeśli rodzice czy rodzeństwo cierpią na choroby alergiczne. Lepiej wprowadzić potencjalny alergen w domu i obserwować reakcję dziecka niż gdyby miało się z nim zetknąć na wyjeździe czy w żłobku.
W porównaniu z poprzednim schematem – obecny jest bardziej elastyczny i zdecydowanie łatwiejszy w stosowaniu.

1437399746

Jeśli interesuje cię temat żywienia dzieci – polecam zajrzeć również tu: http://wp.me/p5l2o1-4D

Schemat żywienia dzieci w 1 roku życia
Tagi: