Wielu osobom słowo „dieta” kojarzy się z reżimem, zakazami i życiem o chlebie i wodzie a zdrowa żywność to tylko kiełki i korzonki. Tymczasem wprowadzając, na co dzień kilka małych zmian praktycznie niepostrzeżenie możemy m.in. wzbogacić naszą dietę w składniki mineralne i witaminy, poprawić trawienie czy przy okazji zgubić parę nadprogramowych kilogramów.

Zamień:
bułkę tartą na otręby – są idealne do zagęszczania, panierowania czy wysypywania form do pieczenia. Różnica polega na tym, że w porównaniu z bezwartościową odżywczo bułką otręby dostarczają znacznych ilości błonnika, witamin z grupy B (głównie B1) a także fosforu, magnezu, żelaza i cynku. Łyżka bułki tartej dostarcza 28kcal a łyżka otrębów pszennych tylko 7kcal. Otręby to także prawdziwa skarbnica błonnika pokarmowego, który korzystnie wpływa na proces trawienia.
białą mąkę na pełnoziarnistą – lub chociażby tę z mniejszego przemiału. Im wyższa liczba oznaczająca typ mąki (650, 850 itd.) tym mąka ciemniejsza i bardziej zasobna w witaminy, składniki mineralne i błonnik. Podczas przemiału większość składników odżywczych przechodzi do otrąb. Mąka biała jest otrąb pozbawiona i dlatego z żywieniowego punktu widzenia – jest produktem bezwartościowym.
przyprawy z torebek typu wegeta – na domową przyprawę. Gotowe przyprawy tego typu zazwyczaj składają się głównie z soli i wzmacniaczy smaku ( np. glutaminian sodu). Soli Polacy stosują 2 razy więcej niż maksymalne zalecenie 6g/dobę (WHO), więc korzystne dla naszego zdrowia będzie jej ograniczenie; natomiast syntetyczne wzmacniacze smaku nie powinny być spożywane w nadmiarze, mogą oddziaływać niekorzystnie na osoby wrażliwe i dzieci. Domową przyprawę zrobimy mieląc np. w młynku do kawy: 100g suszonej włoszczyzny, 3 płaskie łyżeczki soli, 2 łyżeczki suszonego lubczyku, 2 łyżeczki kurkumy, po 1 łyżeczce suszonego czosnku, natki pietruszki i majeranku. Można nią doprawiać zupy, sosy, i potrawy duszone.
majonez na inne dodatki. Czy wiesz, że 1 łyżka majonezu ma w sobie 140 kcal!? Warto, więc zastąpić majonez np. w sałatce jogurtem naturalnym ( 1 łyżka 15 kcal). Na kanapce lepiej sprawdzi się ketchup ( 1 łyżka 15 kcal) lub musztarda ( 1 łyżka 18 kcal). Ponadto w ketchup znajduje się likopen – cenny przeciwutleniacz chroniący przed nowotworami, miażdżycą i zawałami serca. Musztarda za to produkowana z ziaren gorczycy wspomaga trawienie i obniża ciśnienie krwi.

Wprowadzając, chociaż część tych wskazówek okaże się, że nie są one kłopotliwe w stosowaniu, a efekty mogą przyjść szybciej niż myślisz. Metoda małych kroków dla niektórych jest łatwiejsza do zastosowania niż od razu przeprowadzona wielka dietetyczna rewolucja.

Małymi krokami ku zdrowszej diecie
Tagi:    
error: Chronione przed kopiowaniem!!!