Jest wiele produktów spożywczych, które są cenne z żywieniowego punktu widzenia jednak nie każdy o nich słyszał. Jeśli już natkniemy się na nie w sklepie to i tak nie wiem, do czego moglibyśmy ich użyć i jakie są ich właściwości. Oto przykład kilku takich produktów.

Melasa – powstaje, jako produkt uboczny podczas produkcji cukry. Ma postać ciemnobrązowego, gęstego syropu o słodkim smaku i słabym odczynie zasadowym. Uzyskuje się ją zarówno podczas produkcji cukru buraczanego jak i trzcinowego. Może pełnić rolę zdrowego zamiennika cukru gdyż zawiera wiele cennych składników i ma tylko 20 kcal w 1 łyżeczce. Jest bogatym źródłem żelaza niehemowego, (czyli trudniej wchłanianego; wchłanianie żelaza w przewodzie pokarmowym ułatwiają witamina C, aminokwasy takie jak lizyna czy histydyna oraz niskie pH soku żołądkowego). Zawiera również sporo magnezu, potasu, wapnia, miedzi, chromu, cynku oraz witamin z grupy B – głównie B1, B2, B6, niacyny oraz kwasu foliowego. Melasę można polecić osobom starszym i kobietom w ciąży, zalecana jest też sportowcom. Wpływa korzystnie na układ odpornościowy, trawienny i nerwowy. Dzięki sporej zawartości żelaza regeneruje krwinki, a obecny w niej chrom odbudowuje trzustkę. Pozwala na niekłopotliwe wzbogacenie diety w łatwo przyswajalne naturalne składniki odżywcze. Działanie jej nie jest jednak natychmiastowe i trzeba są spożywać regularnie. A do czego – do słodzenia napojów, do ciast, tortów i pierników, jako dodatek do marynat lub po prostu do smarowania chleba zamiast miodu. Spożycie dzienne to maksymalnie 1-3 łyżeczki– większa ilość może spowodować działanie przeczyszczające.
Płatki drożdżowe – z drożdży nieaktywnych, maja postać bardzo drobnych płatków, przypominających bułkę tartą. Zawierają witaminy z grupy B (duże ilości witaminy B1, B2, B12), biotyny i wit. D oraz składników mineralnych takich jak: żelazo, magnez, cynk, selen, miedź i chrom. Są dobrym źródłem białka i zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne. 100g płatków zawiera aż 48g białka i 27g błonnika a tylko 6g tłuszczu i 9g węglowodanów. Wykazują działanie wzmacniające organizm i bardzo dobrze wpływają na stan skóry, włosów i paznokci.
Mają lekko serowy posmak, dlatego są bardzo dobrym zamiennikiem parmezanu w kuchni. Mogą być dodawane do zup, sosów, pasztetów, a także sałatek, kanapek, krokietów, ziemniaków czy panierki.

Sok z brzozy – to sok pozyskiwany wczesną wiosną z pnia brzozy. Zawiera dużo witaminy C i witamin z grupy B, flawonoidy działające przeciwutleniająco, taniny, kwas chlorogenowy, 17 aminokwasów i naturalne cukry w postaci fruktozy od 0,5 do 2%. Jest bogatym źródłem wapnia, magnezu, siarki, potasu, żelaza i miedzi.
Sok z brzozy ma właściwości odtruwające i oczyszczające organizm. Może być pomocny w schorzeniach skórnych, zaburzeniach pracy wątroby, chorobach płuc i tarczycy oraz w leczeniu dróg moczowych. Dzięki zawartości kwasu chlorogenowego (tak jak popularna ostatnio zielona kawa) ma właściwości wspomagające odchudzanie i przeciwwirusowe. Jest produktem naturalnym, o przyjemnych walorach smakowych i stanowi istotne uzupełnienie codziennego odżywiania dla każdego (nie ma ograniczeń wiekowych i ilościowych, co do jego spożycia).

Wszystkie produkty są dostępne w dużych hipermarketach lub w sklepach ze zdrową żywnością.

Melasa, płatki drożdżowe, sok z brzozy – mało znane super produkty
Tagi:        
error: Chronione przed kopiowaniem!!!