świąteczne potrawyŚwiąteczne potrawy – to niewątpliwie jeden z głównych tematów rozpoczętego tygodnia. W prasie i na portalach internetowych królują teraz przepisy na ciasta, pierogi, mięsa i ryby. Chociaż tradycyjnej kuchni polskiej do bardzo dietetycznych zaliczyć nie możemy, to ma ona w swym repertuarze kilka zdrowych potraw. Zadbajmy, aby na naszych świątecznych stołach znalazły się te prawdziwe hity:

 

Barszcz czerwony czysty – nie z torebki, a przygotowany na naturalnym zakwasie. Jest niskokaloryczny a przy tym ma wiele cennych składników odżywczych i właściwości prozdrowotnych. Buraki czerwone są zasobne w witaminy i to głównie te o silnym działaniu przeciwutleniającym jak witamina A i C. Korzystnie działają na proces tworzenia krwinek czerwonych, stąd często są polecane przy niedokrwistości ( anemii). Poleca się je również kobietom w ciąży ze względu na zawartość kwasu foliowego. W trakcie naturalnego procesu kiszenia zakwasu z buraków powstaje kwas mlekowy, który poprawia odporność, wzmacnia i wspiera wykształcenie prawidłowej mikroflory bakteryjnej układu pokarmowego.

buraki czerwoneKto jeszcze nie zrobił – ostatni dzwonek na nastawienie zakwasu. Wystarczy obrać czerwone buraki i pokroić je w cienkie plasterki. Ułożyć w słoju przekładając ząbkami czosnku, liściem laurowym i zielem angielskim. Zalewamy przegotowaną i przestudzoną wodą tak, aby zakryć buraki. Do wody można dodać odrobinę soli i cukru – dzięki temu zakwas szybciej się ukisi i będzie się lepiej przechowywał. Słoje z burakami przykryć gazą i odstawić na minimum 4 – 5 dni. Niektórzy zalecają dodanie skórki razowego chleba na wierzch. Musi być to prawdziwy razowy chleb na naturalnym zakwasie. Jeśli nie mamy pewności, że nasz chleb powstał w ten sposób – można ten krok pominąć.

olej lnianyŚledzie w oleju lnianym – śledzie jak wszystkie ryby morskie są bardzo zasobne w cenne kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3. Nie zalewajmy więc śledzi majonezem ( 1 łyżka 180 kcal!) ale podajmy je w oleju lnianym. Olej ten tłoczony na zimno to bogactwo kwasów tłuszczowych nienasyconych. Chroni układ krwionośny przed nadmiarem cholesterolu, poprawia wygląd skóry, warunkuje prawidłową pracę układu pokarmowego i nerwowego oraz przyśpiesza przemianę materii. Ma również działanie przeciwzapalne i wpływa na poprawę odporności.

 

 

suszone owoceKompot z suszonych owoców – dzięki zawartości błonnika pokarmowego, kwasów owocowych i obecności przypraw korzennych będzie wspomagał pracę przewodu pokarmowego. Przeciwdziała skutkom przejedzenia, poprawia trawienie i perystaltykę jelit oraz reguluję pracę enzymów. Najlepiej przygotować go z samodzielnie przygotowanego suszu. Jeśli nie mamy takiej możliwości kupiony susz przed ugotowaniem dobrze jest dokładnie wypłukać. Często owoce konserwowane są dwutlenkiem siarki żeby zachowały ładną barwę po suszeniu.

Świąteczne potrawy – dietetyczne hity!
Tagi: