Początek października to w kalendarzu dietetycznym data rozpoczęcia zalecanej suplementacji wit. D3 która potrwa aż do kwietnia. Dlaczego witamina ta jest taka ważna, jakie dawki dla kogo, a jakie są przeciwwskazania do jej stosowania?

Działanie prozdrowotne witaminy D3 jest bardzo wszechstronne. Odpowiada ona szczególnie za:

  • zachowanie zdrowych kości i zębów
  • odporność organizmu
  • prawidłowe funkcjonowanie mózgu i całego układu nerwowego
  • prawidłowe funkcjonowanie mięśni
  • zapobiega cukrzycy, reguluje poziom insuliny
  • zapobiega rozwojowi nowotworów
  • zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, chorobom serca i układu krwionośnego
  • niezbędna do prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju płodu

Ze względu na swoje właściwości polecana jest szczególnie osobom aktywnym fizycznie, osobom starszym, kobietom w ciąży i dzieciom, diabetykom i osobom z insulinoopornością.

Dlaczego suplementacja jest tak ważna – bo prawie 90% potrzebnej nam witaminy D3 pochodzi z syntezy w skórze pod wpływem promieni słonecznych. W naszych warunkach klimatycznych od października do kwietnia synteza tej witaminy prawie nie zachodzi. Z diety możemy dostarczyć do 10% zalecanej dawki wit D3 a znajdziemy ją w żółtkach jaj, tłustych rybach, tranie, mleku i przetworach mlecznych, wątrobie. W związku z tym zaleca się suplementację:

  • dzieci w wieku 0-12 miesięcy – 400 IU/dobę
  • dzieci w wieku 1 – 18 lat – 600 – 1000 IU/dobę
  • dorośli – 800 – 2000 IU/dobę
  • osoby po 65 roku życia – 800 – 2000 IU/dobę przez cały rok
  • kobiety w ciąży – 1500 – 2000 IU/dobę
  • dzieci otyłe – 1200 – 2000 IU/dobę
  • dorośli z otyłością powyżej BMI 30- 1600 – 4000 IU/dobę
  • osoby pracujące nocą – 1000 – 2000 IU/dobę

Przeciwwskazania do suplementacji: ciężka niedoczynność tarczycy, zespół Williamsa, hiperkalciuria, hiperkalcemia.

Witamina D3 – zalecana suplementacja dla każdego
Tagi:        
error: Chronione przed kopiowaniem!!!